Uit de bijdragen van de diverse docenten werd frappant duidelijk dat we het hebben over een spirituele onderstroom die universeel is in het duizenden jaren oude gedachtegoed van de mensheid.
De diverse religies, hun stromingen, scholen en leraren hebben er in elke cultuur steeds weer in nieuwe vormen gegoten en er nieuwe woorden voor gevonden. De religies hebben de mensheid heel veel houvast gegeven en verder gedragen, en daar kunnen we alleen maar dankbaar voor zijn. Maar dat heeft ook vaak geleid tot de beperkende dogmatiek, de morele keurslijven en de onverdraagzaamheid waar veel mensen zo genoeg van hebben. De stroom waar wij, als school, graag deel van uitmaken is de wassende stroom van mensen die zich vrij beginnen te maken van de gevestigde claims op De Waarheid. Of we het nu hebben over de traditionele religies, de eng-materialistische wetenschapsopvatting, de vervreemdende politiek/economische stelsels, of over de waarheden waarin we zelf in ons persoonlijke leven zijn geconditioneerd. Dat is wel iets wat onze tijd uitdagend en boeiend maakt; want er komen opnieuw ‘andere tijden’ . Maar ja, dat betekent een grote zoektocht, zowel voor de mensheid als geheel, als voor onszelf als individu in de grote maalstroom. Een zoektocht naar een nieuwe oriëntaties, naar waarden die richting en commitment kunnen geven, naar nieuwe betekenissen die samenhang en diepgang in ons leven kunnen brengen. En nu weer terug naar onze school . Wij willen dus een positief aandeel leveren in deze grote, zoekende, beweging naar bevrijding. Ons uitgangspunt blijft natuurlijk het werken met individuele spiritualiteit; dat is ons gegeven domein. En juist daarin is voor ons allemaal heel veel boeiends te onderzoeken. Dat is tegelijkertijd de reden dat we spiritualiteit niet meer definiëren vanuit de traditionele religies, maar dat we meer aansluiten bij de inspiratie uit de aloude spirituele onderstromen die steeds weer nieuwe beddingen zoeken. De cursussen over Wijsheidstradities (boeddhisme, hindoeïsme, joodse kabbala, en esoterisch christendom) verwijzen dan ook niet direct naar de betreffende religies en hun specifieke vormen. Maar we willen wel werken met hun onderliggende tijdloze bronnen waarin een diepe, universele, spiritualiteit verborgen zit en die we steeds weer kunnen ontsluiten om er nieuwe woorden en betekenissen aan te geven voor ons persoonlijke leven. Er is natuurlijk nog veel meer te vertellen over onze School voor Spiritualiteit. Maar dat doe ik graag een volgende keer. Hans Wolters
1 Comment
Voor deze groeiende groep wil de school een eigen leeromgeving bieden en diverse ingangen aanreiken. De cursisten kunnen een persoonlijke route kiezen binnen een samenhangend cursusprogramma van cursussen, trainingen, workshops en studiegroepen.
Uniek programma Het cursusprogramma is opgebouwd rondom diverse universele wijsheidstradities en meditatievormen. Bijzonder in het programma is dat het zwaartepunt niet specifiek ligt op de bekende oosterse tradities, zoals boeddhisme en hindoeïsme, maar dat daarnaast gekozen is voor westerse benaderingen van spiritualiteit zoals christelijke mystiek en joodse kabbala. Bovendien is er ook aandacht voor actuele inzichten uit modern wetenschappelijk onderzoek. Het programma is opgebouwd uit gevarieerde, kortdurende cursussen. Men kan na elke gevolgde cursus steeds weer kiezen voor vervolg- of verdiepingscursussen. Cursisten kunnen daardoor een persoonlijk traject opbouwen in de breedte of juist meer in de diepte. Verrijkend De insteek van de school is niet een vorm van godsdienstwetenschap te doceren. De docenten hebben een brede deskundigheid, maar geven hun lessen vanuit hun persoonlijke scholing en ervaring in de tradities van waaruit zij kennis willen doorgeven. Het is juist de bedoeling dat mensen vanuit hun eigen vragen de antwoorden kunnen vinden die iets toevoegen voor hun persoonlijke leven. De inzichten die de cursisten kunnen opdoen en de vaardigheden die ze kunnen trainen zijn puur bedoeld voor innerlijke verrijking en verdieping van de eigen persoonlijkheid en stijl van leven. Natuurlijk kunnen de gevolgde trajecten ook een geschikte aanvulling zijn bij bepaalde opleidingen of beroepen. Uiteindelijk gaat het altijd om je eigen kwaliteit van Zijn, waar je ook bent’, aldus Hans Wolters, coördinator van de school. |
Centrum de Poort
Archieven
Mei 2022
Categorieƫn
Alles
|